mandag, marts 24, 2008

P�skeferie i Spanien

Vi er netop kommet hjem efter en uges ferie i Spanien. N�rmere bestemt Santa Margarita Roses. Vi boede i en ferielejlighed i det kompleks, hvor min ene s�ster har en lejlighed. Udover hende med familie, var min anden s�ster med familie der og mine for�ldre - alts� en rigtig familietur.
Vi kom hjem til Struer det mest vinterlige vejr, det overhovedet har v�ret i denne vinter. Flot snevejr og solskin og der ligger en 10 cm god sne, som Malthe lige nu er ved at bygge snemand af.
Vejret i Spanien var noget mere for�rsagtigt, men ikke som det kan v�re p� denne tid. Lige nu siger webcam'et, der viser stranden nogle f� hundrede meter fra lejlighederne, kun 13.3 grader. Vejret var ogs� noget koldere i denne uge p� grund af en speciel st�rk vind, Tramuntana, der nogen gange er i Catalonien.
Vi havde en god dag i Figures med Salvador Dali museet. Og en anden dag var vi ude ved Dali's hus. Vi gik en tur omkring, men fik ikke billetter til rundvisning i selve huset - det havde kr�vet en reservering i bedre tid. Men milj�et med den lille fiskerhavn var bestemt et bes�g v�rd.
Vin k�bt direkte hos producenten og ost og p�lse fra markedet smagte godt og ledte tanken hen p� det varme spanske klima. Vi tappede selv r�dvin og portvin p� dunke p� to lokale ving�rde. Den ene havde dette link - ikke at det lige virker for mig nu.
Ud over at jeg var ude p� en kort morgenl�betur 3 gange, fik vi ogs� motion ved at vandre i den flotte natur.
To dage i tr�k var p� tur i bjergene ved en kloster ruin, Sant Quirze de Colera. Samme sted er der en god restaurant, der havde lukket f�rste gang, men var en god oplevelse for alle med masser af gillet k�d den n�ste dag.
Torsdag aften var vi i Verges for at se det �rlige optog. Efter at vi havde st�et i godt 2 timer og holdt vores plads op af k�de-afsp�ringen p� pladsen lige nedenfor kirken, kom det flotte optog lidt efter midnat.
Vi fik ogs� pr�vet grilkyllingen i kurv p� det lokale Paco Paco.
Alt i alt en familie-tur med mad, natur, kultur og ogs� nogen sol og varme.

Transporten kostede 6516 kr for fly, Ryanair, for os 5 og 1145 kr for en Berlingo fra Goldcar, der herudover tog 90 EUR for en tank diesel, hvilket var rigeligt til de 500-600 km, vi k�rte.

l�rdag, marts 08, 2008

D�rligt �r for Struer Sk�jtebane. Dagbladet skriver om hvorfor.

Sk�jtebanen her i Struer fik jeg ikke s� megen gl�de af i �r, som forventet.
Nu er det for�r, s� det var det.
Helt pr�cist har jeg v�re der 2 gange. F�rste gang var sammen med Malthe lige da den �bnede.
Anden gang var jeg der med alle tre b�rn. Og Malthe p� 7 �r gjorde faktisk store fremskridt p� bare de to gange, s� det er ogs� herfor �rgeligt, at det er s� d�rligt.
Banen har kun v�ret �bnet i korte perioder og vejret har v�ret meget bl�sende og regnfuldt.
Jeg h�ber ikke at denne specielt d�rlige s�son kommer til at betyde at kommunen opgiver sk�jtebanen. Vi har p� trods af problemerne haft mange gode oplever her siden starten januar 2002. Se mine f�rste indl�g d. 4., 13., 15. og 18. januar 2002.

I Dagbladet Holstebro-Struer har jeg l�st om hvorfor det er s� d�rligt.
K�leelementerne ligger langt nede i betonen og kan derfor ikke fryse vandet, hvis det blot er 5 grader varmt. Specielt ikke hvis det bl�ser og her ligger banen udsat.
I dagbladet fort�ller teknisk direkt�r i Struer Kommune J�rgen Jensen om hvordan det gik til at vi i Struer som det eneste sted i Danmark fik en sk�jte bane med k�lelementerne gemt nede i beton.
Herudfra kan jeg konstatere at at repr�sentanter for Struer Kommune og for Kirsten og Peter Bangs Fond gjorde som man skal, menlig tage ud for at se p� en velfungerende bane, inden man selv bygger en. Det blev Skjern. I Skjern er k�leelementerne i en m�tte, der er noget besv�rlig at rulle ud hver gang banen skal starte op. Dette kunne man s� undg� og samtidig f� en rullesk�jtebane til sommerbrug, hvis man lagde k�leelementerne ned i betonen.
Det gjorde man s� og set i bakspejlet var det en meget d�rlig beslutning. Ellers kunne vi have haft en is som i Holstebro, dog med en del mere bl�st.
Jeg h�ber, at man finder en l�sning om det s� skal v�re nye k�leelementer oven p� betonen eller en overbygning, og ikke blot lukker banen.
Nu har den jo ogs� fungeret bedre i de foreg�ende �r, s� hellere h�be p� bedre vejr n�ste �r end opgive.