s�ndag, august 06, 2006

Campingferie

Vi er nu hjemme igen efter 2 uger.
I �r var vi hele familen med bil og telt lidt nede i Europa i det us�dvanlige gode ferievejr vi har i �r. Vi pr�vede at f� en varieret tur uden at k�re alt for meget.
Det lykkes til fulde.
Vi tog fra Struer d. 23 juli med kurs mod Sj�lland.
Ruten startede og sluttede p� Sj�lland hos min s�ster med den praktiske begrundelse at vi efterlod vores hund der.
Dagen efter, d. 24. juli, tog vi en dag i K�benhavn. Vejret var fantastisk i �r for en turist i det nordlige Europa. S� en �l p� Kultorvet var en perfekt sommer i storby oplevelse, som vi delte med min s�ster og hendes familie. Vi var ogs� ogs� en tur i Planetariet og i Friluftsland, hvor vi k�bte en gasbr�nder til trangianen.
N�ste dag tog vi videre og f�rste stop efter Sj�lland var efter under 50 km fra f�rgen R�dby-Puttgarden. Det var en campingplads lige ved �sters�-stranden. Rosenfelder Strand hed den og her blev vi 2 overnatninger. Vejret var stadig meget varmt, s� vi badede og slappede af. Vandet var godt og det var godt organiseret med bruser nede ved strandkanten og en stor platform, vi kunne sv�mme ud til og sole os p�.
D. 27. juli tog vi videre. Det var for varmt i bilen, s� vi n�ede kun til Hamburg. Vi besluttede at vi ville vente til nat med at k�re videre, s� vi tog en dag i Hamburg. En god dag og det er altid godt med ligt storby. Vi s� St. Nikolajkirche, der er et udsigts t�rn, noget g�gade og sluttede af med en fantastisk legeplads ved Dammtor
D. 28. juli meget tidligt kom vi over d�mningen i det nord-vestligt Holland. Vi s� lidt p� campingpladser ude ved kysten, men synes ikke rigtigt om det. Der var ingen strand t�t p� - kun klitter. S� vi s�gte ind mod Amsterdam, hvor vi fandt Edam - en rigtig idyllisk lille by. Campingpladsen, Stranbad Edam, var rar og fredelig, lige ved IJsselmeer, det vand, der ogs� g�r ind til Amsterdam. Og s� mindre end 30 km fra Amsterdam.
Dagen brugte vi p� campingpladsen. Efter morgenmad sov vi lidt under �ben himmel - en god oplevelse.
D. 29. juli var vi tur ind til Amsterdam. Vi tog toget fra Purmerend. Vi kom rundt med canal-bus og var alle p� Rijksmuseum, hvor vi s� en Rembrandt-udstilling i anledning af hans 400 �r. Vi spiste frokost i n�rheden af Rijkseum'et og efter mere kanalrunfart spiste vi aftensmad i den kinesiske gade ved Red Light District.
Det var sent, da vi n�ede hejm til campingpladsen, men bummen var da heldigvis ikke lukket.
D. 30. juli tog vi en fredelig dag i Edam. S� p� gamle huse og s� oste. Edam har mange kanaler og nogle fine gamle vippebroer. I n�rheden af hvor vi spiste frokost, s� vi 2 blive betjent manuelt. Selv om den ene var meget gammel, kunne et tr�k i et tov vippe broen med k�rebane op. Vi s� ogs� en sluse i funktion, s� vi fik set kanal-Holland.
D. 31. juli pakkede vi sammen og k�rte lidt ind i landet. Vi fandt en stor campingplads, Kampeercentrum De Hooge Veluwe. Her badede vi i pool'en, fik nogen regn, s� det blev ogs� til korthygge i teltet.
D. 1. august tilbragte vi i den nationalpark, Hooge Veluwe, vi boede ved. Et rigtig godt sted. Der var en masse hvide cykler og ogs� en der passede Malthe, s� vi cyklede rundt i parken. Vi blev overrasket af en tordenbyge og blev godt v�de, men selv mine lange bukser blev da t�re inden vi var f�rdige. Vi fik cyklet mere end 15 km, hvilket ogs� var en god aktivitet for Malthe. Vi voksne var p� museum, Kr�ller M�ller Museum, hvor vi s� Van Gogh.
Vi spiste i parken, cyklede lidt igen og k�rte sent hjem. Hele dagen havde vi haft udkig efter de store dyr uden at se nogen, men da vi k�rte hjem si vi krondyr.
D. 2. august k�rte vi til en campingplads, Duinrell, der ligger midt i en forlystelsespark, hvor der ogs� er et stort vandland. Vi havde en overnatning, men to dage, hvor vi fik pr�vet de vildeste k�rende forlystelser og de vildeste vandrutsjebaner, jeg har pr�vet.
Sent om aftenen d. 3. august lukkede badelandet og vi k�rte fra Holland hjemad.
D. 4. august tidligt var vi kommet nord for hamburg og besluttede os for at tage en tur omkring vadehavet inden vi tog til Sj�lland. P� vej til vadehavet var vi p� Emil Nolde museum.